The FlooR

The%20FlooR

Tuesday, November 11, 2008

TIPS MEMBUAT KEPUTUSAN

Membuat keputusan merupakan hal yang penting karena hasil keputusan tersebut mungkin akan menimbulkan kesan yang baik atau buruk, bahkan mungkin akan menimbulkan masalah yang tidak kita fikirkan sebelumnya. Kematangan dan kebijaksanaan seseorang dapat dilihat dari cara dia membuat keputusan. Terdapat keputusan yang dapat dibuat seketika (spontan) dan ada pula yang memerlukan waktu untuk difikirkan terlebih dahulu. Keputusan yang dibuat secara tergesa-gesa ada kalanya tidak membawa faedah, bahkan lebih menyakitkan jika keputusan tersebut menimbulkan berbagai perkara buruk. Maka, kita harus meningkatkan kemampuan kita dalam membuat keputusan yang benar. Berikut ini beberapa tips yang dapat digunakan dalam mengambil keputusan.

1. Tenangkan Fikiran

Apabila anda mengalami kebuntuan dalam membuat keputusan, hindari rasa tertekan dan yakinkan diri anda bahwa anda dapat membuat keputusan yang terbaik. Tenangkan fikiran anda dan jangan bertindak diluar kewajaran seperti menjerit, menumbuk dinding, minum-minuman keras, memacu kendaraan dengan cepat dan lain sebagainya. Sebaliknya, coba anda duduk, tarik nafas panjang atau bagi umat muslim dapat mengambil wudhu dan menunaikan shalat sunat agar fikiran anda menjadi tenang. Fikiran yang tenang sangat penting agar kita dapat berfikir jernih tanpa mengikuti gejolak jiwa yang mungkin akan menambah kerumitan.

2. Temu kenali masalah sebenarnya

Setelah fikiran tenang, fikirkan kembali hal yang menjadi masalah sebenarnya. Coba anda ingat kembali apakah anda pernah menghadapi masalah tersebut atau ini yang pertama kali? Jika anda pernah mengalaminya, ingat kembali keputusan yang pernah anda buat dan bagaimana dampak dari keputusan itu. Jika ini masalah yang pertama kali, fikirkan masalah tersebut dengan teliti.

3. Buatlah beberapa keputusan alternatif

Fikirkanlah semua alternatif keputusan yang ada. Coba cari berapa banyak alternatif yang dapat anda buat. Untuk membuat keputusan yang amat penting dan besar, sebaiknya anda sediakan kertas untuk mencatat pilihan-pilihan yang ada.

4. Kaji dampak dari keputusan alternatif

Setiap pilihan yang ada pasti ada dampak yang baik dan buruk baik bagi diri sendiri maupun orang lain. Oleh karena itu, setiap pilihan perlu dikaji dengan teliti mengenai dampak yang akan terjadi. Fikirkan sebanyak mungkin dampak positif maupun negatif yang mungkin akan terjadi jika pilihan itu yang akan diambil.

5. Tentukan pilihan yang terbaik

Setelah mengkaji baik dan buruk dari setiap tindakan, buatlah pilihan yang terbaik yaitu yang lebih banyak dampak positif daripada negatif. Pastikan keputusan yang dipilih benar-benar mampu untuk anda laksanakan dan jangan menyesal dengan keputusan anda. Keputusan yang telah diambil hendaklah dilakukan dengan penuh keyakinan. Tabahkan diri anda dan percaya bahwa keputusan itulah yang terbaik.

6. Tegas dalam keputusan

Yakinlah bahwa keputusan yang anda buat adalh keputusan yang benar. Anda perlu tegas dengan keputusan anda dan jangan ikut apa kata orang. Jangan mudsh berubah, sebaliknya tegaslah dengan keputusan yang ada. Kesabaran amat penting setelah membuat keputusan agar anda tidak merasa keceawa, bahkan sebaliknya anda akan lebih yakin dengan diri sendiri.

7. Nilai kembali keputusan anda

Apabila anda telah melaksanakan keputusan yang diambil, coba lihat kembali kesan-kesan yang terjadi. Apakah sama dengan yang telah dikaji atau terdapat kesan-kesan lain yang tidak disengaja? Simpan catatan anda untuk dijadikan rujukan jika anda menghadapi masalah yang sama pada masa yang akan datang.

Kehidupan kita tidak pernah lepas dari menghadapi pilihan-pilihan serta masalah yang mana pilihan tersebut amat penting dalam menjadikan diri kita lebih matang untuk menghadapi kehidupan mendatang. Membuat fikiran memerlukan ketakaman fikiran dan keyakinan. Pengalaman juga dapat membantu kita dalam membuat keputusan terbaik. Jika masalah tersebut amat sukar, konsultasikan dan diskusikan dengan orang-orang di sekitar anda.

Semoga bermanfaat bagi kita semua.

By: Bhow... dari berbagai sumber..

http://maxbhow.blogspot.com


No comments:

Post a Comment